mandag 20. oktober 2008

Utdrag fra en samtale

Hadde avtalt å treffe Eliyahu ikveld etter en liten jobbeøkt.
Vi møttes på Zion Square og tok en matbit og en kaffe sammen.
Litt etter litt kom samtalen inn på forholdet mellom jøder og kristne.
Jeg fikk forklart ham at folk fra vesten og kristne mennesker ikke er synonymer, noe jeg mistenker han for å ha trodd litt på. Jeg forklarte ham at anti-semittisme ikke på noen som helst måte kan forsvares ut fra det nye testamentet, men at mange mennesker i løpet av historien, med hell, har klart å overbevise andre om det motsatte.

Litt lenger ute i samtalen ville han forklare hvem Messias er for jødene. Følgende er en sammenfattelse etter hukommelsen:

"Messias skal komme og dø som et offer for oss, slik at vi blir rene og synden fra Eva ikke lenger skal skille oss fra Gud. Messias er mer enn en mann, og mer enn et dyr som blir ofret. Han er guddommelig og er sendt fra Gud. Han skal gå i døden for oss og gjenoppstå fra de døde."

Jeg spurte.

"Har du lest Det Nye Testamentet"
"Nei"
"Det kunne høres sånn ut, for det du nettopp sa er alt hva Det Nye Testamentet forteller om Yeshua"
"Ja, vi har vel en del til felles. Son en sønn har arvet mye fra sin far, har vel dere en farslikhet med oss jøder"
"Forskjellen er at dere venter på Messias, vi tror at Yeshua er Han"
"Ja, men jeg tror ikke alt som står i Tanach (Det Gamle Testamentet) om Messias er sant om ham, Han skal komme fra Davids ætt."

Dette er ikke en ordrett samtale, men det var slik hovedpoengene så ut.
Riktignok skulle jeg til å si at Yeshua er av David ætt, men samtalen ble avbrutt på dette tidspunktet.

Litt lenger ute i samtalen spurte jeg ham om han kunne tenke seg å lese Det Nye Testamentet. Vi hadde nettopp snakket om alle de gode historiene i Tanach og jeg sa til ham at det finnes mange gode historier i Det Nye Testamentet. Desverre ble svaret et blankt avslag. Jeg sitter igjen med intrykket at det ikke ville være rett for ham å plukke opp Det Nye Testamentet, det henger fortsatt for mange fordommer i veien for dette.

Vær med å be om at Eliyahu må bli søkende etter sannheten. Sannheten som setter fri.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kjekt å lese, Dette må være det å høre, og likevel ikke høre, se, men ikke se. Ved at Guds folk har vendt det glade budskap ryggen har det blitt oss (etnos) til del.
Da gir det mening at kineserne har som mål "Tilbake til Jersalem", "return to sender". PAP

O'Bakken sa...

Fantastisk spennende!

Anonym sa...

kjekt å lese bloggen din. Lykke til med nytt vennskap og vitnetjeneste. Ber for deg. JF

Maren sa...

Halleluja. Du står på misjonsforrenings-bønnelista.

silje sa...

hallo

Anonym sa...

Utrolig spennende! Må Gud velsigne deg i det arbeidet du står i Kristian..!