mandag 6. oktober 2008

Liten oppdatering

I morgen kommer brødrene mine. Gleder meg masse.

Var ved klagemuren idag. Ble presset inn til veggen av en ortodoks jøde. Han spurte hvor jeg var fra. "Norway" sa jeg. Så gav han tegn til at jeg skulle kysse hånden min og legge den på veggen, for så å legge hånden på skulderen min og be intenst. Tydeligvis skulle dette være en velsignelse. Det gikk fort unna med leppene hans, og han ramset opp lange setninger på hebraisk.
Etter sekvensen var over åpnet han en bok og viste meg en 100-shekel seddel, dette med en påfølgende oppfordring. "Donation for our synagogue"? "No, thank you"



En slik en dytta meg hardt inntil veggen. Greit med velsignelse, men han dytta meg nesten så hart inntil veggen at jeg ble prest...



I går kom to gutter bort til meg på butikken og prika meg på skulderen. "Christian, We are playing football on tuesday, we want you to play with us". Konge. Gjenkjent på butikken av lokale gutta. Det er greit å bli spurt, hyggelig.

Visum ble ordnet idag. Nå kan jeg være i Israel fram til august 2009. Det er deilig å ha det i orden.

Evangeliet stod trykt svart på hvitt i Jerusalem Post idag. Kommer sikkert tilbake til dette i et annet innlegg. Utrolig fascinerende.

Er trøtt for tiden. Blir tidlige kvelder og lange netter, men det var vel å vente etter et turistkjør i begynnelsen av oppholdet. Har det fint, og tives godt.

-Chris-

4 kommentarer:

Anonym sa...

mchungaji huyu..... Trodde du kunne presses til noe. Kjekt å høre at du er en av gutta. Fotballen kan brukes til mye. Lykke til med med dine nye bekjentskaper. Dette er viktig. Hører at besøket ditt er på vei på buisness. Benja er nok høg når han kommer.

Anonym sa...

RETTELSE; Trodde IKKE at du kunne presses til noe

Anonym sa...

En ortodoks jøde dyttet deg mot klagemuren så du ble prest? Høres nesten ut som en vits. :) Lykke til der ute!! Bokbransjen er hard! :)

Andreas sa...

Det er rått å lese bloggen din. :)