torsdag 16. oktober 2008

Ferie: The short version

Etter at Benjamin og David reiste hjem på søndags kveld, har det vært rolig rundt meg. Jeg har hatt noen rolige dager for å kunne slappe litt av og samle meg litt. Deilig. Nå er også Succot her, tiden for å kunne ta ut litt fri og reise bort noen dager. Knut og Hege skulle til Haifa på ferie og jeg fikk et generøst tilbud om å få henge meg på.
Etter planen skulle jeg sitt på med dem opp i går, for så å reise hjem igjen med buss på fredag. Del én av planen gikk greit. Klokken 18.11 satte vi oss i bilen på vei til Haifa. Her ble vi godt tatt imot av rutinerte og hyggelige misjonærkollegaer. The Kleppes tok imot oss med åpne armer, og gav meg hursom og hjerterom. Kjekt å få bli litt kjent med folk som har stått i tjenesten så lenge som dem. I hele 15 år har de vært i sving for Israelsmisjonen. Respekt.
En god historie er ofte god fordi den er kort. Og sammendraget får bli at vi i kveld nokså nøyaktig kl 18.11 satte oss i en ny bil på vei til Jerusalem. Det jeg har fått se i Haifa begrenser seg til en utrolig flott utsikt, politistasjonen og leiebilfirmaets kontorer. I morgen bærer det til ambassaden i Tel Aviv. Gjett hvorfor?
Selv om vi er blitt frastjålet en del verdier, er det godt å oppleve at livet er mer. I grunn en god følelse å ikke være så bitter over å ha mistet noe som "Tyver stjeler og møll spiser" Livet er mer, det kan ikke stjeles. Ikke heller vår aller beste livsforsikring.
"Jeg kommer snart! Hold fast på det du har, for at ingen skal ta din krone"
Joh.Åp 3:11

Med Bachelor i teologi vil jeg si at dette verset ikke taler om jordiske ting...



Det skulle ikke stå på utsikten i alle fall. Baha'i Gardens er et eventyrlig syn i Haifa. Desverre var dette også alt vi fikk se av Haifa - for denne gang.


Middelhavet


Dette synet møtte oss 50 meter og 10 minutt lenger borte fra der hvor de forrige bildene ble tatt.


Her skulle sekken min stått...

Ellers kan det sies at kontaktnettet mitt her nede begynner å ta form. Jeg treffer stadig vekk på Eliyahu, den sekulære jøden som tidligere er nevnt. Har et håp om å få han med på et møte engang. Han hadde lyst å oppleve noe annet enn en ortodoks og kjedelig menighet som han har vært i ved en tidligere anledning. Be gjerne for han.
Eller er det også andre som jeg har hatt kontakt med et par ganger. Hyggelige mennesker. Samt de jeg bor med og ved. Masse bra folk. Kanskje jeg også kan bli bra folk i løpet av dette året?

Chris

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jammen dette visste du kjære Christian. Pole sana. Pap

Anonym sa...

hmm..kjipt! Veldi fint innlegg for de om:) Foresten, eg fekk 3 gratisbillettar te vikingkampen på søndag, joina?

Kristin og David sa...

Kim du har fått billettar av Ellinor?? Skasje du i avskjedsfesten t Karianne??

Chris sa...

Sorry Ellinor, men eg ska på tur. Sol og varmt og bading og gåtur. Viking spele bare 1-1 uansett... Vedda?

Anonym sa...

Første respons fra Per på Stavangerkontoret: Ser ut for at du skal måtte gå gjennom både ild og vann (les: glassbiter og ambassader) på di vei med det gode budskapet!! Bare stå på! Du har 1 kr i himmelen som ingen kan ta fra deg! Jeg sprer med frimodighet ditt glade budskap til fansen her på berget.