mandag 2. mars 2009

Ein legende blEI LATterliggjort

Så var helga over og Eilat kan krysses av som "Check"

For å være ærlig.

Det finnes sannheter, det finnes modifiserte sannheter og det finnes sannheter turister lager selv for å tro at de har vært på en god ferie.
"Vi hadde tidenes tur til tidenes plass... osv"

Eilat var en skuffelse.

Beklager til alle Eilat fans der ute, men jeg siere dere sannheten.

Etter å ha opplevd Mombasa med strender lange og brede som sju gode år, var Stranden i Eilat kort og liten som en mager ku.

Snorklingen i Eilat var ok. Finer koraller og fine fisker. Men dersom du har vært i Shimoni i Kenya og sett hva det indiske hav har å tilby, ser Coral Reef i Eilat ut som en ønskebrønn.

Akvariet i Eilat var meget bra. Men når du har vært i Japan og sett hva overentusiastiske japanske genier har gjort med sine fisker og pingviner, blir Eilat som akvariebutikken på hjørnet. Og når du kjøper en fisk, er det dessuten hull i posen.

Kanskje jeg har reist for masse for å synes at Eilat var noe tess?

Det kan jeg motbevise ved å henvise til Rennesøydagen på kaien i vigevår. På Rennesøy kan vil til og med skrape sammen nok sjapper som tilsvarer juggelsjappene på stranden i Eilat.

Anyway.

For å se det positive i Eilat: The Shelter.
Et fantastisk herberge, kristent sådan. Bo her og få bibeltimer, kveldsmøter, nytt bekjentskap og kveldsmat for bare 50 NIS døgnet. Fantastisk sted som gjorde turen verdt pengene.

Skal jeg tilbake til Eilat?
Kanskje det, for å bli brun, men heller en tur til Tiberias. Til nå, den koseligeste byen jeg har vært i.

Innvendinger?
Chris


En kompis fra Akvariet.


Middelhavsrommet. Deilig lys å slappe av i fant jeg ut.


Igrunn idyll. Kanskje jeg er kresen?


Og kjeder en seg, er jo alltid fotografering en utvei...

6 kommentarer:

Andreas sa...

Du kan rolig reise rundt i fremmed land. Du kan bade deg i sol på zulu strand. Niagarafossen, London og Paris...

Anonym sa...

Eg er enig i at Eilat er oppskrytt. Likte meg bedre i Netanya og Nahariya når me snakke om plassar alla Syden.

Anonym sa...

Shimoni er best, ingen protest!

Maggen

Anonym sa...

Hmm..eg må nok sei meg ganske enig..i ganske møje her.. JAA te både Mombasa å Tiberias!!!!! Å eg vil anbefala deg å sykla rondt genesaretsjøen!! FANTASTISK!! Bare å leie sykkel i Tiberias!!
Njuuuut livet!!

O'Bakken sa...

Takk Chris! Det er så fantastisk å høre at Israel svikter når det gjelder slik trivialturisme som "å ligge på stranda" og "snorkle etter koraller og fisker". Nei og atter nei takk. Israel er ALT - men kanskje altså ikke akkurat dét. I det minste ikke i Eilat (selv om jo Dødehavet faktisk ER spesielt for dem som gidder - altså ikke for meg).

Og en signing er det for folk og fe. Jeg blir bare mer og mer glad i verdens mest fantastiske land!

Anonym sa...

du og min andre gode venn, altså biskop Ole Christian Kvarme, eller ole christian som ej lika å kalle han e enig i den saken: Tiberias e tidenes plass.