søndag 8. mars 2009

Purim...

Purim er en av de jødiske høytidene vi ikke har adoptert til kristendommen. Derfor måtte jeg en liten tur inn på wikipedia for å sjekke hvilken høytid som egentlig stod for døren... Bare for å vite hva som forventes av meg liksom.

Jeg siterer fra wikipedia:
Purim (bibelsk hebraisk og jiddisch פּוּרִים , pūrīm) feires på den 14. dagen i måneden adār, som vanligvis faller rundt mars [1]. Den 14. Adar er dagen som Haman hadde valgt for å utrydde jødene. Når det er skuddår, og en har to Adarmåneder, feires Purim i den andre måneden, slik at den alltid faller en måned før Pesach.

Ordet Purim betyr «lodder» (men også «skjebne» og «lykke»), og henviser til loddtrekningen som Haman brukte for å bestemme datoen for utryddelsen.

Dagen før Purim er en fastedag som kalles Ta'anit Ester, Esters faste, som er til minne for de tre dagene Ester fastet før hun gikk inn til kongen.

På Purim er alle forpliktet til å høre lesing av Esters bok. Det er en tradisjon å trampe med beina, rope eller lage annet bråk hver gang navnet Haman nevnes. Dette er for å «viske ut» Hamans navn.

Man er også forpliktet til å spise, drikke og å være glad. I følge Talmud, og senere tolkninger av tradisjonen, skal man drikke til man ikke vet forskjellen mellom «forbannet være Haman» og «lovpriset være Mordechai». Det finnes flere fortolkninger av hvor full en skal bli.

I tillegg er det vanlig å sende ut gaver med mat og drikke, og å gi gaver til gode formål. Blant ashkenaziske jøder er det vanlig å spise hamentaschen (Hamans lommer). Dette er trekantede små kaker fylt med syltetøy. Disse skal visstnok representere Hamans trekantede hatt.

Det er vanlig å holde en karnevallignende feiring på Purim, der en har skuespill, parodier på historien osv.

Purim er ellers en helt vanlig dag der arbeid er tillatt (med mindre den faller på shabbat).
Sitat slutt

Jeg tror jeg vet sånn cirka hvorfor denne høytiden ikke slo helt an i de kristne kretser. Kan du skjønne hvorfor?

Hva forventes altså av meg?
1. Jeg skal lese Esters bok (OK)

2. Kauke hver gang navnet Haman blir nevnt, må for øvrig ikke forveksles med Hamas, selv om det i disse dager kanskje ville vært aktuelt. Spørsmålet er om jeg skal anvende brølemetode eller hylemetode. Det kommer nok an på punkt 3... (OK)

3. Jeg skal drikke så masse alkohol at jeg ikke kan vite forskjellen mellom «forbannet være Haman» og «lovpriset være Mordechai»
Dersom dette er standarde for hvor alkoholpåvirket en må være, er det ikke rart at offentlig kontorer og andre arbeidsplasser holder stengt dagen etterpå. Men at det kan bli morro å se på, det er det ingen tvil om.
"Lovprishjet være han derre... åhhh... Goe mann! Ja, d va kompis d!"

4. Gi ut gaver. Etter den økonomiske krisen er volontører faktisk frikjent, ved israelsk lov, fra å gi gaver i år.

5. Å kle meg ut. Ja.... Hvordan skal en gli inn i en jødisk høytid.
Jeg har tenk mange bra tanker, men nærmere ettertanke gir rødt lys for tempelridder, Otto Jespersen og Vebjørn Selbekk. Jeg går derimot i generalsekretærens fotspor og føyer meg til fartøyet som skipsgutt...

5 kommentarer:

O'Bakken sa...

Ha en hyggelig purim-feiring!

Andreas sa...

Happy purim!

Anonym sa...

Hallo Sabeltann! Blir bar å få se deg igjen neste veke :)

Anonym sa...

Karibu nyumbani.
Purimfeiringen, trodde det var mer høytid jeg.
Pap.

Milla sa...

Purimfeiringen er over nå. Kom deg heim i tide til neste store fest!!!