mandag 29. september 2008

Shana tova! (Godt nyttår)

I dag var det halv dag på jobb, grunnen er at vi nå, etter kl 17.51, lokal tid, er over i det jødiske året 5769.
Hva skjedde for 5769 år siden spør du? Jo, En real kjernekar (Også kjent som Gud, Jesus, Adonai, Elohim, Yeshua) slo til med et heidundranes multimediashow som varer den dag i dag.

Feiringen fant sted i naboleiligheten hos Knut og Hege. Den jødiske tradisjonen tro, ble det servert epler som skulle dyppes i honning. Dette for å få et søtt nytt år.

For å sette standarden for det nye året har jeg fri fra jobb på tirsdag og onsdag. Alle butikker er stengt, ingen busser går og kroppen er innstilt på "Ferie, kortprogram, restart."
Dette betydde at maten som skal konsumeres i løpet av høytiden måtte være i hus før butikkene stengte i dag. Siden jeg traff min kompis, Eliyahu, på gaten ved en tilfeldigvis, fikk jeg noen greie priser på pitot og kjøtt på det jødiske markedet. Det er greit å han en privat pruter.

Dere skal altså ikke bekymre dere for meg, jeg har mat nok til at det ikke blir en fastetid for meg. Noen sabbater har en tendens til å bli det når butikken stenger før du får sagt "Gje meg ei pylsa me alt".



Nyåret bød på en mulighet til å få teste Silje's nye vannpipe på altanen.


Signe året.

Så, godtfolk. Alt godt ønskes dere for det nye året.
Dette er Chris fra 3761 år i framtiden som sier: "Shana Tova Metuka!

7 kommentarer:

Anonym sa...

du har jo blitt ein reser på bilder og sånn! konge de:) Foresten, eg hadde et frimerke te overs..:)

Chris sa...

Smut! Eg har ennå til gode å bruka nøkkelen på postkassen, for d ligge aldri post der, men nå glede eg meg:o)

Yngvegutt sa...

Godt nyttår.
Hadde du gått master på Fjellis hadde du feira dagen med å greie ut om Augustins syn på synd og nåde og mennesket oppi det heile.
Det var festleg nok, det.

Tov tovim.

Chris sa...

Høres jo kjekt ut... Savne litt teologi, men eg har jo någen bøker å kosa meg med her. Og Biblioteket på CC har ikkje akuratt lite gode tittler.

Andreas sa...

Godt nytt år ja!

O'Bakken sa...

Godt (egentlig og opprinnelig) nyttår!

katrine i bergen sa...

Bonne Annee!