tirsdag 11. november 2008

Galileatur, borgermestervalg og sånn

Torsdag gikk turen i buss til Galilea. Her ble helgen tilbragt sammen med åtte dansker. En skulle jo tro at det skulle gå svært så dårlig, men etter et par måneder her, har jeg begynt å lære dansk. Jeg er rett og slett blitt godtatt av den danske kolonien. Det er greit nok det, helt til noen muslimer kommer i hu en viss tegning. Da er jeg norsk igjen.
Uansett, her er det som skjedde i Galilea.


Tabgha - Jesus metter 5000 pluss kvinner og barn.


Eremosgrotten hvor Jesus skal ha trukket seg tilbake ved noen anledninger.


Her skal misjonsbefalingen visstnok ha funnet sted. Elleve streker for de elleve apostlene.


Kirken i Kapernaum, Jesu hjemby.


Seiltur på Genesaretsjøen.


Krigsruiner fra flere bygninger er å se i Golanhøydene. Denne moskeen har sett bedre dager.


Enhver som har hatt Hebraisk ser at det står "Gan Eden" her. Det kan enklest oversettes med Edens hage.


Cæsarea Filippi, stedet for Peters bekjennelse. Lokasjon for diverse avgudstempler gjennom tiden.


Saligprisningenes berg


Cæsarea ved havet. Kong Herodes megalomani. Paulus' fengsel. Kanksje forsvarte han seg i nettopp dette amfiet?


Solnedgang ved Herodes' 24 kilometer lange akvedukt.

En flott tur. Lærerik, dog spennende.

Det skjer også andre ting i byen. I dag har det vært valg. Borgermestervalg. Hvem skal lede den Hellige Stad? Resultatet blir klart i morgen tidlig. Dette avsnittet er dedikert til min gode venn Kenneth O. Bakken.


Min favoritt, Nir Barkat. Han er moderne ortodoks. Sikkert en grei kar. Han ser hyggeligst ut også. Mye tyder på at han står igjen som vinner i morgen tidlig. Han hadde samlet 50% av stemmene på forrige meningsmåling.


Nir Barkat, He's the hero


Motstander 1: Arcadi Gaydamak. "Jeg snakker ikke, jeg gjør" (lo dobar, oseh) Søkkrik russer. Alle arabere stemmer på han. Det vil si, de araberene som faktisk stemmer. De fleste boikotter valget fordi de ikke anerkjenner at Israel har makt i byen. 7% på forrige meningsmåling.


Motstander 2: Meir Porush. Her til venstre. (Nir Barkat til høyre)Fra det ultraortodokse jødiske Haredi partiet. Dersom han vinner valget kan det hende jeg ender opp på en buss uten jenter. For jenter og gutter må jo sepereres i kollektivtransporten. Muligens kan vi vinke farvel til kino på fredagskveld og lørdag. En sekulær jøde sa til meg at Porush ikke kunne bli borgermester, for han ville ikka at Jerusalem skulle bli som Iran. Interressant. 40% på forrige meningsmåling.

Resultater kommer jeg tilbake til.
Ellers har jeg lovt å legge inn noen bilder til ære for gutta i M4 som tar arkeologi. Det kom meg for øret at dere har vært borti Tel Dan. Jeg har vært der, som DERES utsending. Her er bildene.


Bymuren i Tel Dan, Imponerende at steiner kan ligge i haug over så lang tid. Helt siden Rehaboam, Salomons sønn tid. Steinen med insrkipsjonen "Beit Dawid" ble funnet bak ryggen min fra hvor bildet ble tatt ca.


I GT står det ofte om at det ble reist steiner til ære for forskjellige guddommer. Disse fem steinene stod rett innfor porten. Ikke er de store, men hvem har sagt de skulle være store. De er uansett satt opp til Ba'al, astartes eller whoever...


Porten var en samlingssted for rådet i byen. Slik som skikken var i GT. Boas kom hit for å klargjøre sitt forhold til Rut bl.a. Her langs benken satt de eldste kongens rådmenn. Kongen selv stakk også innom porten. Da satt han på opphøyningen til venstre.


I Dan reiste de opp en gullkalv (Og i Betel) etter rikets deling. Her er alteret. Egentlig ca 5 ganger større enn hva jeg hadde sett for meg, men det skulle jo tross alt være en seriøs konkurrent til tempelet i Jerusalem.

Håper dere får mer ut av timene med noen bilder:o)
alt vel - Chris -

7 kommentarer:

Anonym sa...

FANTASTISK

Andreas sa...

Enormt!

O'Bakken sa...

Gratulerer med valgresultatet! Det var nok det beste både for deg, Israel og Jerusalem :)

Anonym sa...

kjekt å sjå bilder=)

Maren sa...

Gjildt! Du, kordan er Israel om ein ikkje besøker alle de bibelske stedene? Er det en respektabel ferie?

katrine i bergen sa...

herlig:)

Kristin og David sa...

Konge me oppdatering! Har laga blogg t gamlingane nå. Så du får hjelpa dei me å få den oppdaterte der nere. Sko gjerna vore me dei ner! Likte meg godt i Israel. Åsså sko eg vore floga på veggen når Mommi ska ronnt på dei forskjellige plassane.

Va i begravelse t Tante Berit idag. Hu fekk ein fantastiske avskjed me masse folk og mange gode minner. Trist men godt å vera der å ta forvel me na. Pappa helste fra deg på minnestonnå. Godt å veta at u e heima nå:)