tirsdag 25. november 2008

Efeserne 2,10 i praksis...

Ef 2,10:
For vi er hans verk, skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger, som Gud på forhånd har lagt ferdige for at vi skulle vandre i dem.

For noen uker siden skrev jeg følgende på nettsidene til iTro:

"Alle mennesker skal bøye kne for Yeshua på dommens dag, noen må tvinges til det, men jeg vil lære mennesker å knele frivillig for Sønnen før den dagen. Kan jeg gjør noen forskjell? Jeg er i alle fall her, og Gud vil bruke meg. Jeg kan ikke nå alle, men de vennene Gud har gitt meg skal i alle fall få merke at jeg tilhører Yeshua. Det er en begynnelse, en begynnelse Gud kan velsigne til en heftig slutt!"

Kan det bli til virkelighet?

Dere som har fulgt med på bloggen en stund, har kanskje rukket å bli litt kjent med Elyahu. En sekulær jøde jeg mer eller mindre tilfeldig/Gudfeldig har blitt kjent med gjennom flere uforutsette og planlagte sammenstøt.

Kort fortalt er Elyahu jøde fra Libanon. Han flyttet til Israel for en god stund siden i og med at jøder i Libanon blir sett på som den kuleste gutten i klassen. Når han kom til Jerusalem, bosatte han seg i Mea Shearim, det ultraortodokse området i Jerusalem. Her gikk han rundt med krøller og kippa og dress og var en av de virkelig religiøse jødene. Etter en stund flyttet han på seg i Jerusalem og bor nå nærmere den livlige og vestlige Ben Yehuda street. Dette har ført med seg at han har gått mer over til å være en sekulær jøde. Sekulær betyr ikke nødvendigvis ikke-troende. Elyahu understreker stadig vekk at han tror på hvert eneste ord i Torahen og at han stadig vekk er ved klagemuren, om ikke alltid for å be, så i alle fall for å få en ro over sjelen sier han.

Jeg har flere ganger vært på byen med Elyahu og hatt en kaffe og litt mat. De fleste gangene har han tatt initiativet, senest søndag:

E: "Hei Christian! Skal vi møtes i dag kl 17.00 på Zion Square og få oss noe middag?"

C: "Hei! Desverre, jeg skal på gudstjeneste idag. Du kan godt få være med om du vil, eller så kan vi treffes senere til uken?"

E: "Jeg er en nyskjerrig fyr. Hvis du ikke har noe imot det har jeg lyst å se på denne gudstjenesten. Vi kan møtes kl 5? Og resten av uken kan vi møtes å spise noe."

C: "Gudstjenesten begynner kl 5, så fint om vi møtes kl 16.45"

E: "Okey, takk"

Turen skulle gå i menigheten King of Kings. Jeg må vel si at jeg var noe nervøs i og med at jeg ikke alltid har vært på bølgelengde med talene som holdes der, men jeg bad om at det måtte få bli noe som kunne brukes med tanke på Elyahu var med for første gang.

Nyskjerrig er det ingen tvil om at han var. Han fulgte godt med på alt som skjedde. Reiste seg under lovsangen og var helt med på alt som skjedde.

"Utrolig flott stemme han snageren har"
"Mektig stemme hun hadde. Afrikansk-amerikansk, de kan det der"

Midt oppi det hele var han ikke redd for å stille spørsmål. Noe som gjorde at han fikk lært at den jødiske Tanach og det kristne Gamle Testamentet er identiske. Han ble overrasket over dette.
"Vi staver jo til og med Abraham på nesten samme måte"

Talen av Charles Price var utrolig god, den anbefales faktisk til alle. Den kan høres eller lastes ned HER.

Elyahu fulgte godt med og nikket til enkelte setninger som
"Du kan ikke bli syndfri her på jord"
og lo av spøkene, noe som viser at han hang med i alle fall.

Etter talen kom følgende kommentar:
"Talented speaker, strong message"

Etter gudstjenesten kunne han desverre ikke være med gjengen ut på hamburgerbar og kirkekaffe, han måtte hjem å lese litt på studiene.
Men jeg bel overrasket over at han traff flere kjente i menigheten. Han er en person som har lett for å snakke og bli kjent med totalt ukjente folk. Jeg lurer på om det fortalte ham noe at de menneskene han faktisk hadde fått kontakt med var kristne. Kanskje.

Vær gjerne med å be for Elyahu. Tenk så stort om han hadde fått se at Yeshua er den Messias han venter på.

7 kommentarer:

Kristin og David sa...

Konge!! Du må helsa møye t an! Traff an jo 5 ganger heilt tilfeldig når eg va i Israel! Ska be for han eg;)

Anonym sa...

Spennanes! E han på sama alder som deg eller?

Chris sa...

Ska helsa, han husde dokk godt.

Han e 35 år gammal, så han har någen revar mer bak øyra enn meg

maria celine sa...

Liker linken til Ef 2,10. Du er bra. Gleder meg til neste blogg om Elyahu :)

O'Bakken sa...

Spennende å høre dette her altså! Stå på der nede!

Andreas sa...

Fantastisk å lese om Chris. Gud er stor. :)

Anonym sa...

"Harei Maase yedei Elohim anachnu, bruim baMashiach Yeshua lemaasim tovim asher Elohim hechinam mikedem lemaan nichje bahem" (Nei, dette er ikke spam... men Ef.2:10 på hebraisk). Christan - Lev i Guds ferdiglagte gjerninger! Ber om at du skal erfare Hans nåde i dette. Ikke stress, og ikke press det frem. Bare gå, og kjenn at Han bærer, og at Han leder frem på livets vei. Sakki! Eg skrive visst som om ei profetisk ånd he toge kontrollen øve tastaturet...