tirsdag 16. juni 2009

7 dager

I skrivende øyeblikk er det nøyaktig én uke til jeg sitter på bussen til flyplassen for å trekke nordover. Den siste måneden blir automatisk fyllt med tanken "Jeg skulle jo gjort det før jeg reiste hjem" men jeg har greid å nøytralisere det hele med tanken "Jeg tar det neste gang".

Men noe har jeg jo bedrevet tiden med. Det kommer i korte trekk og i bildeform.


TUR TIL NEGEV-ØRKENEN MED VÅR ALLES GODE OLSEN


Jeg fikk være med danske-prest-Olsen på tur til Negev-ørkenen for å sjekke ut ting vi ikke hadde sett enda. Første stopp var i Sde Boker for å besøke gravene til David og Paula Ben Gurion. "Foreldrene" til en nasjon har fått et gravsted med nydelig utsikt over Negev-Ørkenen. Her ligger faktisk folk begravet, litt uvant med tanke på at Jesu grav er den graven jeg er blitt vant til å besøke i år.


Vi besøke også ruinene til Tel Avdat. En gammel by fra det fjerde århundret etter Kristus. En by med historie som stoppested for krydderkaravaner Arabia <-> Middelhavet. Ruinene er meget bra bevart og er absolutt verdt et besøk når en først er i området. Blir det for varmt, kan du alltid ta en hvil i det kjølige gravkammeret.


Vi fikk også tid til å traske litt i En Avdat, en Oase i Negev. Ikke mye ulikt En Gedi for lommekjente. Fint med nærkontakt med fjellgeitene, Sol på kroppen og godprat om teologi med Olsen.


SYKKELTUR RUNDT GENESARETSJØEN MED TRISTAN


Revansje kan en kalle det. De 60+ kilometerne rundt sjøen ble tilbakelagt på skremmende kort tid. Sammen med Tristan fikk jeg en god treningsøkt og en verdig avslutning på et godt venneforhold. Turen rundt sjøen skal absolutt vurderes dersom du er sprek og har en dag til overs i Galilea. Billig underholdning og fint landskap. Ikke sykle i juni, det er varmt, I know...
Ovenfor sitter Tristan og tørker i Solen etter et bad i den utrolig varme sjøen. Nedenfor passer vi på å ikke falle inn i minefeltet på andre siden av gjerdet. "Vi bader ikke her"




"LIGHT IN JERUSALEM" FESTIVAL I GAMLEBYEN


Årets nysatsning i Jerusalem. En lysfestival. Her er et bilde fra danseshowet med laserlys. Fascinerende.


Masse bilder trekker ut i gatene i gamlebyen for å få med seg alle de merkeligste tingene som er opplyst...


... alt fra lysende bøtter på veggen i den arkeologiske parken til opplyste kirker, ruiner, huler og brudepar. Stilig konsept i grunn.

En uke går fort mot slutten. Året er omme, et nytt står for døren.
Oslo? Bergen? Kanskje MHS i Stavanger? Har du et åpenbaring til meg?

Vi snakkes i sommer!
Chris, kommer snart til et sted nær deg!

6 kommentarer:

kristin sa...

stavanger stavanger stavanger stavanger stavanger stavanger!!!

rennesøy sa...

OJ, syns jammen eg kjenner på ein åpenbaring...STAVANGERRRRR

Geir Henning sa...

hehe, he stavanger komt inn i bildet også no?!!
håplaust. Menmen, ej tru du får det bra uansett kor du havna. Du får finne det ut når oss vandra rundt i jotunheimen i sommer... (sammen med tre som bor i oslo)

Anonym sa...

Ååå sykkeltur rundt Genesaretsjøen va jo bare heilt fantastisk! Å mars va meget passelig tidspunkt! Å ellers..OSLO e jo allti ein slager!! Welcome home uansett!

lillesøs;o) sa...

Kom te rennesøy!! Me kan bu på rom ilag..hadde kje de vert kussli?

Andreas sa...

Oslo. Word.