mandag 11. mai 2009

Temporary presence in Hebron

Lørdag var det duket for mitt første besøk til Hebron. Og du for en spennende by.
Vi besøkte TIPH - Temporary International Presence in the City of Hebron, som arbeider med å observere og rapportere på forholdet mellom de jødiske setlerene og palestinerne i byen.
Etter en lang og god innføring i Hebrons historie og nåværende situasjon fikk vi omvisning i sentrum. Spesielt å se hvordan to fronter møter hverande ved grensene mellom de jødiske bosetningene og den palestinske befolkningen. På kanten til det absurde spør du meg. En utgreiing ville sannsynligvis tatt alt-for-masse-plass-og-en-halv til å ha i ett blogginnlegg. Derfor kan du som vil vite mer ringe meg.

French Hill er for øyeblikket mørklagt, men langt fra stille. Araberne i landsbyen borti her holder tydeligvis fest. Jeg kan sitte en altan som er større enn egoet til David Hasseloff og nyte lyden av livet og utsikten mot Amman og Jordan.

Merkelig at jeg skulle nevne Jordan... Dette er nemlig målet for min neste reise. Jeg, Tristan og evetyrlysten vår setter nesen sørover mot Aqaba på fredags morgen. Planen derfra er Petra og Amman. Overnatting og transport overlater vi til tilfeldighetene og beleilighetene langs veien. Vi har hørt at det er masse av dem i Jordan.


Eva og meg er klare for å sjekke om DU har kastet sten i Hebrom i det siste...


www.viktigefolkmedfølgebil.com


Gamlebyen i Hebron. De jødiske bosetterne bor praktisk talt rett over hodene på palestinerne. Her har palestinerne hengt opp netting over handlegatene for å ikke få søppel og stein i hodet. Smart.


Me dlitt stigeklatring og bakveier kom vi oss opp på et tak. Vi var fortsatt på palestinsk område, men nå var VI over jødene. Vi kastet ikke stein.


Bygningene til venstre eies av palestinere. Til høyre er bosetningen Beit Hadassa. Avstanden er ikke et steinkast engang. Kald front.


Mot slutten av oppholdet i Hebron fikk vi komme inn i moskeen hvor Abraham ligger begravet med sine nærmeste. Vegg-i-vegg er synagogen som markerer samme grav. De deler på helligdommen som gjennom i historien har sett masse blod mellom jøder og muslimer. Jentene måtte på med kappe og hette. Men kan jo ikke gå hedensk kledd på et sted Abraham kjøpte for flere tusen år siden...

Ellers kan det jo nevnes andre småting i livet. Jeg fikk pakke i posten idag (Takk Gunstein), Oppvasken er tatt, Paven var innom Caspari for å høre hvordan det stod til og jeg fikk gjort litt innkjøp på butikken idag.


Paven, eller Benni, som han går under på Caspari Centeret var i godt humør idag. Han benyttet anledningen til å hilse til sin bror Ian McDiarmid og til å tale Ex-Cathedra ved å si at Chelsea er verdens beste fotballag. Der fikk dere servert den. Teologisk korrekt nemlig.

Fortell gjerne om din handletur i kommentarfeltet.
-Chris-

10 kommentarer:

maria celine sa...

Jeg har handla Brad Pitt idag: http://img2.timeinc.net/people/i/2007/specials/sma07/mag/brad_pitt.jpg

katrine i bergen sa...

jeg har handla melk og paprika..http://www.kavli.no/wps/wcm/resources/file/ebc9ff091434eb7/melk.jpg

silje sa...

eg har shoppestopp ut juni

Ellinor sa...

Eg har kje penger, kan kje handla..é stuck me maten her på neset. Kjekt å hørra at de é liv i deg:)

O'Bakken sa...

Som en befestet lutheraner tar jeg det med knuuuuuusende ro at paven har erklært Chelsea som verdens beste fotballag.

Han er og blir aldri min pave. Ingen andre heller for den saks skyld. :P

mams sa...

Eg har handla masse, masse sommarblomster i dag. Pelagonia.
Ska pynta til du kjem heim..paven vår.

Daniel sa...

Skrytepave

linda sa...

Haha den var goe Daniel! Nå måtte eg le :)

Yngvegutt sa...

Siste handleturen min gjekk til OBS, der eg kjøpte 2,9 kilo pærer og 4,5 liter Urge tl trulovingsfesten til Sol og Andy. Ja, og så popcorn, egg og yoghurt. Og litt mjelk.

Andreas sa...

Melk og brød.

Liker ikke originale ting.