onsdag 29. april 2009

Mediashow fra våren i Jerusalem

Det var kaldt i byen før jeg reiste til Norge i midten av mars. Nå her jeg snart vært i Israel en måned etter det, og kan si at våren er her og er på linje med en god norsk sommer. Her er et lite innblikk i hva som har skjedd denne måneden. Enjoy.


Mest nevneverdig, foruten om en kvartfinale i Champions League, er at jeg har hatt besøk av disse tre gutta. Et besøk av Yngve, Andreas og Kenneth innebærer masse (1) intern humor, (2) hete diskusjoner, (3) masse latter, (4) masse usannsynlig dårlig humor og (5) masse latter.
Her er de avbildet i en debatt milk grotto (hulen hvor Maria sølte en dråpe melk mens hun ammet Jesus) og hvordan det kan ha seg at folk som ikke har kunnet få barn før, etter et besøk i hulen har blitt gravide. Kenneth tror på en guddommelig inngripen, Yngve avviser det hele som katolsk overtro. Andreas føyer seg.


Denne gutten holdt seg i ti dager uten å spise et skikkelig måltid. Siden han var i det hellige land, skulle han faste. Dietten bestod av Loff med sukker på. Kenneth reiste hjem noen kilo lettere, men fikk fremdeles ingen tillegg i hvor mye bagasje han fikk med på flyet. Dermed ble pengene han ikke brukte på mat, brukt til å betale for overvekten.


Langfredag var vi på Bombamela festivalen for å evangelisere og dele ut kristen litteratur. Bombamelafestivalen skulle være noe slikt som en alternativ messe sak. Men det viste seg å være et eneste stort beach party. Klimakset var kanskje når et coverband covret A-HA og Take on me. Om en kan si at han kom helt opp på Morten Harkets lyse toner, så kan eg også si at Telefonkatalogen er en meget interresant bok.
Vi fikk delt ut en del bøker og noen av oss fikk noen gode samtaler. En langfredag med mening.
På bildet har Yngve nettopp skiftet T-skjorte for å gli mer inn i den alternative konteksten. Bra jobba.


Vi sov en natt i Jaffa på Old Jaffa Hostel. Her ville jeg valgt å legge betoningen på ordet OLD. Plassen var Shabby, noen fikk loppebitt og vi delte rom med seks andre gutter. Det gir ti gutter på noen få kvadratmeter, plassert i høyden. Sjarmerende, spesielt når Kenneth var bekymret for at mannen i underkøya på et tidspunkt døde.
Her er utsikten til Tel Aviv fra Jaffa port. Fin kveldstur for fire kulturelt interreserte gutter.


Enkelte ting minner meg bare om Afrika her. Dette er fra toalettet på handlesenteret i Betlehem.


Påskemorgen var vi oppe på oljeberget kl 05.30 for å få med oss soloppgangen. Danskene hadde stelt i stand en andaktstund der oppe. Fint sted å få høre oppstandelsesbudskapet.

Independence day er overstått. Det har vi feiret med grilling og fri fra jobb. Gode ting begge to. I går kveld var jeg nede for å sjekke folkefesten i sentrum. Gatene var fulle, Scener satt opp og fyrverkeri satte kronen på verket. Jeg fikk gratis sukkerspinn av "My friend" fra burgers bar og ble invitert hjem på fest fordi jeg gikk alene og ikke hadde noen å være med.
Israelerne kan virkelig det å feire seg selv. Og de har jo for all del god grunn med de oddsene de har hatt mot seg. Guds folk feiret sin egen nasjon, men måten de feiret på fikk meg til å lure på hvordan de har kommet slik på avveie. De feiret i alle fall ikke som om de er noe Gudsfolk. Kanskje det kan forandre seg med tiden. La oss håpe det.

En siste melding er at Caspari Center enda ikke har funnet en voluntør til høsten. Dersom du selv kunne tenke deg et år i utlandet, eller kjenner noen som kunne hatt "godt av det" så bare ta kontakt, om ikke for å søke, så gjerne for å spør spørsmål.

Dette er Chris i Jerusalem som sier: Hei

4 kommentarer:

Yngvegutt sa...

Hoho. God tur det der, takk for oppholdet! Sterke meiningar og heite diskusjonar var vel stikkord for turen ja... Eller ikkje...
Ser ut til at eg fekk varige mén av loppebittet ved høgre auge på det boombamela-bildet.

Andreas sa...

Jeg føyer meg igjen og tar den usannsynlig dårlige humoren på min kappe.

O'Bakken sa...

Hahaha. Han døde mannen i køyesengen i Jaffa hadde jeg glemt :D aaaah. Fryyyyd.

Chris sa...

Takk guttar! Dokk gjorde april t ein bra og minneverdig måned.